Kierownik Oddziału: lek. Tomasz Sokorski - specjalista medycyny ratunkowej
Kierownik Zespołu Pielęgniarskiego: mgr Dorota Chmiel – specjalista pielęgniarstwa operacyjnego
tel. 48 361-49-78
Rejestracja tel. 48 361-39-81 lub 48 361-39-83
Sala obserwacyjna zielona tel. 48 361-39-34
Sala obserwacyjna żółta (dzieci) 48 361 39-53
Sala obserwacyjna czerwona tel. 48 361 39-47
Lokalizacja: osobny budynek (wjazd od strony lądowiska)
Liczba łóżek: 25, liczba łóżek intensywnej opieki medycznej: 5.
Sposób szczegółowego postępowania z pacjentem w SOR - Zasady segregacji wstępnej i wtórnej
Zasady segregacji wstępnej
- Pacjent po przybyciu na SOR pobiera samodzielnie lub za pośrednictwem osoby towarzyszącej bilet z automatu biletowego, z oznaczeniem indywidualnego numeru oraz czasu przybycia na SOR. Wraz z pobraniem biletu następuje rozpoczęcie pomiaru czasu pobytu pacjenta na SOR.
- W przypadku pacjenta przetransportowanego na SOR bilet z biletomatu pobiera ZRM lub personel SOR.
- Rejestrator wzywa pacjenta przy użyciu systemu TOPSOR, poprzez wyświetlenie indywidualnego numeru wzywanego pacjenta na wyświetlaczach zbiorczych, stanowiskowym i wygłasza zapowiedź ustną.
- Rejestrator rejestruje pacjenta w AMMS, system ten jest zsynchronizowany z systemem TOPSOR.
- W czasie całego pobytu w SOR pacjent jest identyfikowany za pomocą indywidualnego numeru nadanego w TOPSOR. Przy użyciu tego numeru pacjent jest przyzywany do poszczególnych gabinetów. Poza tym pacjent posiada opaskę identyfikującą, zawierającą imię i nazwisko oraz indywidualny numer ID pacjenta – opaskę zakłada rejestrator SOR na etapie rejestracji chorego jako element identyfikacji chorego.
- Po zarejestrowaniu rejestrator przekierowuje pacjenta do stanowiska TRIAŻ (dla obszaru zielonego i żółtego dostępne są dwa gabinety triażu nr 1 i nr 2 oraz oddzielne stanowisko triażu w obszarze czerwonym - dla ZRM), gdzie chory poddany zostaje segregacji medycznej wstępnej
- W trakcie triażu pacjent jest monitorowany za pomocą kardiomonitora, z którego parametry są bezpośrednio pobierane do systemu TOPSOR. W zależności od zebranego wywiadu oraz stanu klinicznego pacjenta triażysta monitoruje następujące parametry: częstość oddechów, saturacja, ciśnienie krwi, puls, akcja serca, temperatura , określa poziom bólu wg skali VAS, świadomość wg skali AVPU, miarowość tętna, glikemię, czy jest w trakcie tlenoterapii, wagę, ocenia stan psychiczny oraz zbiera wywiad wg skali SAMPLE. W zależności od problemu medycznego wykonuje zapis EKG. Na podstawie powyższych danych ustala kategorię pilności wg systemu ESI4.
- Na podstawie zebranego wywiadu od pacjenta oraz wyników monitorowania, triażysta może przekierować pacjenta do NPL/POZ, odnotowując „odmowę” w dokumentacji medycznej pacjenta.
Kategorie pilności wg systemu ESI4:
- kolor czerwony oznacza natychmiastowy kontakt z lekarzem,
- kolor pomarańczowy - czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 10 minut,
- kolor żółty - czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 60 minut,
- kolor zielony - czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 120 minut,
- kolor niebieski - czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 240 minut.
9. Po wykonanej segregacji wstępnej triażysta generuje kartę segregacji medycznej, która stanowi element obowiązującej EDM w systemie AMMS.
10. Triazysta informuje pacjenta lub opiekuna prawnego o przydzielonej kategorii (kolor), maksymalnym przewidywanym czasie oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem oraz liczbie osób oczekujących.
11. Triażysta przekierowuje pacjenta pod odpowiedni gabinet lekarski, w zależności od problemu zdrowotnego z jakim się zgłasza.
12. Przy każdym gabinecie lekarskim wiszą monitory ekranowe, na których wyświetlane są indywidualne numery nadane w TOPSOR oraz w obszarze wisi monitor zbiorczy, na którym wyświetlane są indywidualne numery nadane w TOPSOR wraz z czasem oczekiwania.
13. W MSS, zgodnie z obowiązującymi przepisami, triażysta na podstawie przeprowadzonego wywiadu oraz oceny parametrów klinicznych ma możliwość przekierowania pacjenta niebędącego w stanie nagłego zagrożenia życia i zdrowia z SOR do POZ/ANiŚOZ.
14. W takiej sytuacji udzielenie świadczenia zdrowotnego pacjentowi kończy się „odmową” i przekierowaniem go do POZ/ANiŚOZ.
15. Podejmując decyzję o „odmowie” triażysta generuje kartę segregacji medycznej z odpowiednią adnotacją o braku wskazań do leczenia w SOR.
16. KSM w odpowiednim wpisem jest dokumentem kończącym pobyt pacjenta w SOR i zyskuje ona status karty informacyjnej leczenia szpitalnego.
17. Pacjenci z kategorią pilności oznaczoną kolorem zielonym i niebieskim, którzy zostali zakwalifikowani na poziomie triażu do przyjęcia do SOR zostają skierowani do obszaru konsultacyjno-obserwacyjnego. W obszarze tyn, ocenę ich stanu zdrowia przeprowadzi lekarz dyżurny Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.
18. W przypadku decyzji lekarza dyżurnego SOR o tym, że leczenie pacjenta może być prowadzone w miejscach udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, lekarz kieruje pacjenta do placówki tego typu i wydaje kartę informacyjną z leczenia szpitalnego.
Zasady przekazania pacjenta z SOR do POZ/Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej
Zasady segregacji wtórnej – Retriaż
- jest obowiązkowy dla pacjentów oczekujących dłużej niż 90 min na pierwszy kontakt z lekarzem,
- każdorazowo, w sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia – na podstawie zgłoszenia pacjenta lub personelu SOR.
- Obowiązek monitorowania czasu oczekiwania pacjentów na pierwszy kontakt z lekarzem spoczywa na wyznaczonej pielęgniarce dyżurnej lub wyznaczonym ratowniku medycznym.
- W przypadku zbliżającego się przekroczenia przypisanego czasu oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem pracownik ten przeprowadza retiaż, zgodnie z zasadami triażu wstępnego. Retriaż jest przeprowadzany w „gabinecie 0” obszaru zielonego.
- W przypadku pogorszenia stanu klinicznego pacjenta retiaż przeprowadzany jest niezwłocznie.
Przyjęcia w Planowej Izbie Przyjęć
Zasady przyjęcia:
- Zaplanowane wcześniej – np. na podstawie skierowania od lekarza specjalisty lub lekarza POZ.
- Dotyczy stanów, które nie zagrażają bezpośrednio życiu, ale wymagają hospitalizacji (np. operacja, diagnostyka, leczenie choroby przewlekłej).
- Przyjęcie ustalane jest na określony termin – pacjent trafia na listę oczekujących.
- Pacjent zgłasza się do rejestracji Planowej Izby Przyjęć z kodem e-skierowania do Szpitala, dokumentem zawierającym ustalony termin przyjęcia do oddziału, dokumentem ze zdjęciem potwierdzającym tożsamość pacjenta.
- W celu ochrony danych osobowych oraz zapewnienia dogodnych warunków rejestracji w Planowej Izbie Przyjęć:
- W SOR został wydzielony obszar dedykowany wyłącznie planowym przyjęciom pacjentów wraz z wydzieloną do tego celu rejestracją. Mieści się w holu głównym, na wprost wejścia głównego.
- Wydzielone miejsce zapewnia dogodne warunki oczekiwania na rejestracje w Izbie Przyjęć poprzez:
- przyjazną, nowoczesna przestrzeń,
- dostateczną liczbę miejsc siedzących,
- łatwo dostępną toaletę w bezpośrednim otoczeniu,
- dostęp do wody pitnej (dystrybutor) wraz z kubeczkami
- dostęp do automatu wendingowego,
- dostęp do punktu gastronomicznego – w bezpośrednim otoczeniu znajduje się Kafeteria,
- W celu dokonania rejestracji, pacjenci wzywani są przez rejestratora/kę pojedynczo, ewentualnie z jedną osobą towarzyszącą.
- Odległość rejestracji od miejsc siedzących gwarantuje możliwość rozmowy z rejestratorem/ką bez obecności osób postronnych.
- W przypadku gdy pacjent nie wyraża zgody na ustne przekazanie danych adresowych oraz danych osób upoważnionych rejestrator/ka przekazuje pacjentowi kartkę, na której pacjent zapisuje wymagane dane. Po wpisaniu danych do systemu AMMS rejestrator/ka niezwłocznie niszczy kartkę z danymi w sposób uniemożliwiający odczytanie zapisanej treści.
- Rejestrator/ka medyczna rejestruje Pacjenta do modułu Izba Przyjęć, uzupełnia/weryfikuje niezbędne/wymagane dane dotyczące Pacjenta w EDM:
- imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, numer telefonu,
- dane osoby upoważnionej do uzyskania informacji o stanie zdrowia Pacjenta oraz udzielanych mu świadczeniach zdrowotnych , do uzyskiwania jego dokumentacji medycznej, oraz ew. zgodę na obecność i badanie przez studentów kierunków medycznych.
- weryfikuje ubezpieczenie w systemie EWUŚ,
- Pacjent podpisuje oświadczenie przy przyjęciu w wersji elektroniczej „VACOM” ,w którym:
- wyraża zgodę na przyjęcie i leczenie w Mazowieckim Szpitalu Specjalistycznym Sp. z o.o.,
- upoważnienia wskazane przez siebie osoby do uzyskania informacji o stanie zdrowia Pacjenta oraz udzielanych mu świadczeniach zdrowotnych , do uzyskiwania jego dokumentacji medycznej,
- informację o możliwości skorzystania z depozytu szpitalnego
- zgodę na obecność studentów kierunków medycznych podczas badania,
- zapoznaje się z klauzulą informacyjną dla Pacjentów MSZS Sp. z o. o (RODO),
- Rejestrator/ka wyposaża Pacjenta w opaskę identyfikacyjną.
- Rejestrator/ka kieruje Pacjenta do docelowego oddziału, gdzie lekarz dyżurny oddziału dokonuje kwalifikacji przyjęcia na podstawie badania fizykalnego (temp, HR, RR, badanie osłuchowe, badanie palpacyjne). W drodze pomiędzy Planową Izbą Przyjęć a oddziałem docelowym opiekę nad pacjentem sprawuje personel pomocniczy SOR.
- Do czasu zakwalifikowania pacjenta do przyjęcia do oddziału odpowiedzialność za Pacjenta sprawuje personel SOR.
- W dniu przyjęcia pacjent dostarcza wszelką dokumentację medyczną dotyczącą jednostki chorobowej (wyniki badań laboratoryjnych i obrazowych wykonanych ambulatoryjnie oraz wcześniejsze karty informacyjne z pobytów szpitalnych), oraz wykaz przyjmowanych leków.
- Po zakwalifikowaniu Pacjenta do przyjęcia do oddziału lekarz ustala plan leczenia , cel oraz planowany czas hospitalizacji.
- Jeśli Pacjent nie został zakwalifikowany do przyjęcia w danym dniu lekarz dyżurny danego oddziału ustala nowy termin przyjęcia.
- Pacjent ma możliwości oddania rzeczy wartościowych do depozytu szpitalnego, (otrzymuje potwierdzenie tego faktu w postaci wypełnionej karty depozytowej, prowadzony jest rejestr przyjmowanych i wydawanych depozytów w postaci Księgi depozytu przez osobę odpowiedzialną za depozyt).
- W przypadku osoby niepełnosprawnej, starszej, wymagającej szczególnej troski sanitariusz medyczny, pracownik firmy sprzątającej pomaga Pacjentowi przebrać się w bieliznę szpitalną lub własną.
- Pacjent przebiera się w przebieralni po sanitariusz medyczny lub osoba wyznaczona zaprowadza Pacjenta na oddział i przekazuje pielęgniarce dyżurnej danego oddziału.
- Po przyjęciu do oddziału Pacjent zapoznawany jest z prawami i obowiązkami Pacjenta, topografią oddziału oraz Regulaminem szpitala.
Warunki pobytu pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym
- Wjazd do SOR, Planowej Izby Przyjęć oraz Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej jest możliwy od ulicy Aleksandrowicza, oznakowanym wjazdem NR 3.
- Wydzielony jest odrębny, oznakowany wjazd nr 3 do SOR z odrębnym, zabezpieczony wjazdem dla karetek ZRM oraz transportu medycznego. Zapewniony jest dostęp do lądowiska LPR z wykorzystaniem specjalistycznego środka transportu- ambulansu, w odległości do 150 m. Szpital zapewnia osobny parking dla pacjentów SOR z wydzielonymi miejscami parkingowymi dla osób z niepełnosprawnościami. Wejścia do SOR, ANIŚOZ oraz planowej izby przyjęć są wyraźnie oznakowane.
- ZRM ma wydzielony wjazd do SOR przez wiatę, bezpośrednio do obszaru czerwonego.
- Dostęp pacjentów do SOR (obszar rejestracji i segregacji medycznej oraz obszar zielony i żółty), do Planowej Izby Przyjęć oraz do Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej odbywa się wejściem głównym SOR.
- W SOR wydzielone są 3 obszary:
- Obszar czerwony SOR – miejsce przebywania pacjentów wymagających natychmiastowej pomocy medycznej, przywiezionych przez ZRM
- Obszar zielony – miejsce przebywania pacjentów nie wymagających natychmiastowej pomocy medycznej
- Obszar żółty – miejsce przebywania dzieci
6. W SOR zapewnione są pacjentom dogodne warunki oczekiwania poprzez:
- trakty komunikacyjne, które umożliwiają bezkonfliktową komunikację między obszarami z zachowaniem zasad epidemiologicznych,
- w traktach komunikacyjnych dostępne są do użytku dla pacjentów 3 oznakowane windy i, zabezpieczone schody ruchome,
- w obszarze rejestracji i segregacji medycznej (hol główny SOR) w wyznaczonym miejscu znajduje się pętla indukcyjna .
- na podłodze znajdują się poziome linie, znaczniki umożliwiające poruszanie się osób niewidomych po terenie SOR.
- na terenie SOR znajduje się 5 poczekalni:
- poczekalnia w obszarze rejestracji, segregacji medycznej i przyjęć, gdzie znajduje się główna poczekalnia wyposażona w około 100 miejsc siedzących oraz dostęp do dystrybutora z woda pitną.
- bezpośrednio z poczekalni jest dostęp do 2 toalet, w tym dla osób z niepełnosprawnością.
- na poziomie 1 znajduje się poczekalnia z zapewnionymi 30 fotelami i stolikami kawowymi. Znajdują się tam także automaty z przekąskami i napojami. Dostęp do poziomu 1 zapewniają 3 windy i schody ruchome.
f. W SOR znajdują się 2 poczekalnie przeznaczone wyłącznie dla dzieci i ich opiekunów z 30 miejscami siedzącymi oraz pokój dla matki i dziecka wyposażony w fotel do karmienia, przewijak i umywalkę. Poczekalnie dla dzieci posiadają wydzielone kąciki do zabawy.
g. W obszarze zielonym (konsultacyjnym) z którego jest bezpośredni dostęp do gabinetów konsultacyjnych znajduje się poczekalnia z miejscami siedzącymi (ok 100szt), zapewniony jest dostęp do dystrybutora z wodą pitną, do 4 toalet w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami.
7. W SOR dostępne są wózki siedzące i leżące umożliwiające bezpieczny i komfortowy transport pacjentów w liczbie: siedzące- 15 szt, leżące-12 szt.
8. We wszystkich pomieszczeniach SOR zapewniony jest komfort cieplny i wentylacja mechaniczna. Budynek SOR wyposażony jest system klimatyzacji i mechanicznej wentylacji i dezynfekcji powietrza co zapewnia dogodne warunki pobytu.
9. Szpital zapewnia dostęp do bezpłatnego wifi dla pacjentów (dane do logowania: login: numer ID widoczny na opasce identyfikacyjnej, hasło : numer pesel pacjenta).
10. W holu głównym SOR zlokalizowana jest „Kafeteria” w której jest możliwy zakup posiłków. Zakup posiłków możliwy jest także w Bufecie, znajdującym się w budynku głównym szpitala.
11. Wszystkie pomieszczenia znajdujące się w SOR, w których realizowane są świadczenia pacjentom zapewniają zachowanie prywatności, poczucia bezpieczeństwa, są funkcjonalnie urządzone i wyposażone, dają możliwość zapewnienia intymności. Triaż, retriaż prowadzony jest w wydzielonych gabinetach.
12. W warunkach SOR znajdują się 3 odrębne sale obserwacyjne, gdzie znajduje się łącznie 27 łóżek. Stanowiska obserwacyjne oddzielone są parawanami sufitowymi.
13. Rejestracja w SOR w poczekalni głównej wyposażona jest w 3 oddzielne stanowiska, w każdym z nich może być rejestrowana jedna osoba. Ma to na celu ochronę danych osobowych przekazywanych ustnie przez pacjenta oraz osobna rejestracja dla planowej izby przyjęć. Dla pacjentów przywiezionych przez ZRM funkcjonuje oddzielna rejestracja w obszarze czerwonym. Takie rozwiązania prowadzą do eliminacji kolejki oczekujących na przyjęcie do szpitala.
Szpitalny Oddział Ratunkowy jest wpisany na listę Ministra Zdrowia jako jednostka uprawniona do prowadzenia specjalizacji z zakresu medycyny ratunkowej - 3 miejsca oraz do prowadzenia stażu kierunkowego w szpitalnym oddziale ratunkowym (w ramach specjalizacji - inne) - 3 miejsca.
Data aktualizacji: 12.08.2025














